- De circulaire startup PeelPioneers heeft 4 miljoen euro aan groeigeld opgehaald bij investeerders en wil dat verdubbelen met crowdfunding.
- PeelPioneers verzamelt sinaaasappelschillen voor recycling.
- Van het restafval worden onder meer etherische oliën en natuurlijke vezels gemaakt.
- Lees ook: PeelPioneers haalt €10 miljoen op voor een grotere fabriek die bijna alle afgedankte sinaasappels van Nederland verwerkt tot nieuwe grondstoffen
Schillenbedrijf PeelPioneers heeft 4 miljoen euro aan investeringen binnengehaald. Dat geld wil het bedrijf, dat sinaasappelschillen verwerkt tot nieuwe grondstoffen, onder meer gebruiken om een nieuwe fabriek te bouwen in Spanje.
Om de plannen te verwezenlijken, is nog eens 4 miljoen euro nodig die de onderneming wil ophalen via crowdfunding. Daarvan heeft het bedrijf op moment van schrijven al ruim 1 miljoen euro opgehaald, zo blijkt.
De investeringen worden in eerste instantie gebruikt om de bestaande fabriek in Den Bosch op te schalen en te verduurzamen. Daarmee wil het Brabantse bedrijf “de maximale waarde uit citrusschillen halen”. Als dat is gelukt, is het plan om de grens over te gaan. “Naar Spanje, een land dat bekendstaat om de vele citroen- en sinaasappelbomen”, licht de onderneming toe. PeelPioneers wil in de regio Murcia een tweede fabriek openen die twee tot drie keer zo groot is als die in Den Bosch.
De investering van 4 miljoen euro is opgehaald bij verschillende partijen, waaronder de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) van de provincie Noord-Brabant, het European Circular Bioeconomy Fund (ECBF) van de Europese Investeringsbank en het Nationaal Groenfonds.
De andere investeerders zijn DOEN Participaties - dat valt onder een fonds van de Nationale Postcode Loterij en VriendenLoterij - en Invest International, een publiek-private instelling van het ministerie van Financiën en de Nederlandse ontwikkelingsbank FMO.
PeelPioneers heeft grote recyclefabriek voor sinaasappelschillen
PeelPioneers opende in 2021 de naar eigen zeggen eerste en grootste recyclefabriek voor de verwerking van sinaasappelschillen in Europa. Inmiddels heeft het bedrijf daar 30 miljoen kilo schillen verwerkt voor de productie van onder meer etherische oliën en natuurlijke vezels die worden gebruikt in levensmiddelen en cosmetica.
"Als je een citrusschil dubbelvouwt, komt er zo'n spray uit dat als je daar een aansteker bijhoudt je een steekvlam krijgt", legde Sytze van Stempvoort eerder uit. "Dat zijn de etherische oliën die ze in schoonmaak- en beautyproducten gebruiken. De producten van Rituals zitten er helemaal vol mee."
De sinaasappelschillen die PeelPioneers verwerkt, zijn afkomstig van supermarkten en de horeca. “Door de toenemende vraag naar versgeperst sap neemt ook het aantal schillen toe”, zei medeoprichter Sytze van Stempvoort in 2020. “Wij maken voedsel uit voedsel.”
Het bedrijf werd opgericht in 2017 en opende in 2018 de eerste schillenfabriek ter wereld in het Brabantse Son, ten noorden van Eindhoven.
In 2020 haalde PeelPioneers een miljoeneninvestering binnen voor de bouw van de fabriek in Den Bosch. Onder meer de Rabobank, het ministerie van Economische Zaken en het Nationaal Groenfonds investeerden gezamenlijk 10 miljoen euro.
PeelPioneers maakt miljoenenverlies
Winstgevend is de hele operatie overigens nog lang niet, zo blijkt uit jaarrekeningen die PeelPioneers bij zijn crowdfundingcampagne moet publiceren. Afgelopen jaar was sprake van een negatief nettoresultaat van zo'n 3,4 miljoen euro. Dit jaar verwacht de startup de verliezen te zien oplopen naar zo'n 4,2 miljoen euro.
Ook volgend jaar verwacht het bedrijf nog altijd bijna 1 miljoen euro verlies te draaien. In 2026 moet het keerpunt komen, als het aan PeelPioneers ligt. Dan rekent de startup op een positief nettoresultaat van ruim 800.000 euro.
Het negatieve bedrijfsresultaat wordt momenteel vooral veroorzaakt door hoge personeels-, sales- en advertentiekosten, zo blijkt uit de jaarrekeningen. Dit jaar verwacht het bedrijf ruim 3 miljoen euro aan personeelskosten kwijt te zijn, naast bijna 1,7 miljoen euro aan sales- en marketingkosten. Deze kosten zullen de komende jaren licht blijven stijgen, verwacht het bedrijf.
Hier staat dit jaar naar verwachting 2,3 miljoen euro aan inkomsten tegenover. Deze inkomsten moeten de komende jaren flink toenemen, volgens het bedrijf. De startup gaat daarbij uit van ruim 7,6 miljoen euro aan inkomsten in 2025 en zo'n 11,5 miljoen euro inkomsten in 2026.